(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-NN6VMBC');

Vliegensvlugge training ISO 50001 voor KLM

Energiemanagement is voor ieder bedrijf belangrijk, ook voor de KLM. Zij schakelden KWA hiervoor in. 

Toen de coronapandemie toesloeg, had KLM wel wat anders aan het hoofd dan de ISO 50001-norm (energiemanagement). Net na de zomer van 2020 begon de tijd te dringen en daarom kwam KWA ‘aan boord’ om de bijbehorende trainingen te geven in december. Met als resultaat het certificaat in maart 2021. Denise Janssen werkt bij KLM als Integrated Safety Consultant en heeft alle online trainingen georganiseerd.

De ISO 50001 staat voor het opzetten en invoeren van een energiemanagementsysteem. De KLM Groep wilde graag deze norm invoeren. Denise: “Ik kende KWA zelf al vanwege de cursus  Omgevingswet die ik gevolgd heb. Toen we met enige spoed een partij zochten voor de ISO 50001 heb ik direct contact gezocht met KWA. Het voordeel van KWA is dat ze praktische kennis hebben van het bedrijfsleven, en dat combineren met experts op allerlei andere gebieden. Adviseurs Wobbe van den Kieboom en Linda Gentner hebben onze vraag voortvarend opgepakt.”

Training ook kennismaking

De trainingen werden compleet online gegeven, voor een groep van 50 KLM’ers. “Ze kwamen vanuit overal binnen de KLM Groep,” weet Denise, “van Transavia, Martinair, vliegschool Eelde, Catering, KLM zelf, en nog meer. Grappig was dat ze elkaar niet echt kenden, dus de training was ook een soort kennismaking.”

“Een training online geven vergt nogal wat”, vervolgt ze, “maar Wobbe speelde daar goed op in: door twee keer een dagdeel te trainen in plaats van een volle hele dag, en door het interactief te maken met Kahoot-quizjes, groepen te vormen, en spelelementen toe te voegen. Dat maakt het leuk en interessant. Het boeiende was ook dat, terwijl er trainingen aan de gang waren, we nog aan het systeem bouwden. Dat deed ik deels met de input van de deelnemers in de training én van KWA. Hectisch maar goed om te doen. De flexibiliteit van KWA kwam daarbij goed van pas.”

Intervisie en feedback

Linda heeft een kleinere groep van de eerder getrainde groep getraind voor het afnemen van interne audits. Denise over die training: “Zij ging meer de diepte in wat betreft energiemanagement en hoe je dan je collega’s daarop audit. Linda heeft ook tijdens het terugkommoment rapporten beoordeeld en intervisie georganiseerd. Dat werd gewaardeerd vanwege de goede inhoudelijke feedback.”

Foto: KLM

De eindconclusie? “De inhoud was best taai, maar werd interessant gebracht door KWA. Alle deelnemers waren positief tijdens de evaluatie. Vooral door de duidelijke en op de KLM Groep afgestemde uitleg, benaderbare trainers en de positieve uitstraling. Je merkt de ervaring van KWA met de inhoud, en zeker ook met online trainingen geven. Resultaat: uiteindelijk hebben we het certificaat behaald, zoals op deze foto te zien is.”

Bekijk ook:
Webinar Netcongestie

Netcongestie is een groot probleem. Hoe gaat u hiermee om? 

Betrokken adviseurs
Wobbe van den Kieboom
Commissioning en energietransitie

Tel.: 0334221342

E-mail: wki@kwa.nl

Linda Gentner
Procesbegeleiding en auditing

Tel.: 0334221372

E-mail: lge@kwa.nl

Gerelateerde dienst
Energiemanagement / ISO 50001

Het nemen van maatregelen om energie- en CO2-doelstellingen te realiseren is voor de meeste bedrijven en instellingen v...