De CSRD geldt voortaan alleen voor organisaties met meer dan 1.000 medewerkers én dit hoeft pas vanaf 2028. Dit is een van de vereenvoudigingen die de Europese Commissie voorstelt om de regeldruk te verminderen en Europa’s concurrentiepositie te versterken.
Het Omnibus voorstel, dat gisteren is gepubliceerd, wordt nu ter beoordeling en goedkeuring voorgelegd aan het Europees Parlement en de Raad. De exacte termijn voor een definitieve beslissing is nog onduidelijk, maar bij goedkeuring treedt het voorstel direct in werking.
Gevolgen voor Nederlandse industrie
De voorgestelde wijzigingen verminderen de administratieve lasten voor bedrijven aanzienlijk. Zodoende is er meer tijd en ruimte voor de daadwerkelijke realisatie van de verduurzamingsplannen. De EU-doelstellingen voor 2050 blijven daarbij onverminderd van kracht: klimaatneutraal, gifvrij en circulair.
De CSRD blijft natuurlijk nog steeds een waardevol raamwerk voor het organiseren van de noodzakelijke verduurzaming op lange termijn.
De belangrijkste wijzigingen samengevat
Lees hieronder de belangrijkste voorgestelde wijzigingen van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), EU-taxonomie, Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) en Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM):
CSRD
- Het verkleinen van de scope door de drempel voor het aantal medewerkers te verhogen van 250 naar 1.000. Hierdoor zou ongeveer 80% van de huidige CSRD-plichtige bedrijven uitgesloten worden van de verplichting.
- Het uitstellen van de rapportageverplichting voor bedrijven die vanaf 2025 onder de CSRD zouden vallen naar 2028. Het eerste rapportagejaar wordt dan 2027 i.p.v. 2025 voor deze groep.
- Het introduceren van een vrijwillige rapportagestandaard voor niet-verplichte organisaties, gebaseerd op de VSME-standaard van EFRAG. Dat is direct de maximale norm dat CSRD-plichtige bedrijven mogen opvragen aan informatie aan hun niet-CSRD-plichtige zakenpartners in de keten.
- Herziening van de rapportagestandaarden (ESRS), met als doel het aantal datapunten te verminderen en deze in lijn te brengen met andere wetgeving.
CSDDD
- Het uitstellen van de due-diligence-vereisten voor de grootste bedrijven van juli 2027 naar juli 2028 en het vervroegen van publicatie van de richtsnoeren.
- De eisen vereenvoudigen door de focus te verschuiven op directe zakenpartners en indirecte zakenpartners standaard buiten scope te laten.
- Het verminderen van de beoordelingsperiode voor het monitoren van zakenpartners van jaarlijks naar eens in de 5 jaar.
- Het weglaten van de verplichting om zakelijke relaties te beëindigen als laatste maatregel.
- Het introduceren van een vrijwillige rapportagestandaard voor niet-verplichte organisaties, gebaseerd op de VSME-standaard van EFRAG. Deze geldt ook als limiet voor CSDDD-plichtige bedrijven. Zij mogen niet meer informatie opvragen aan hun niet-CSDDD-plichtige zakenpartners in de keten.
- Het in lijn brengen van de vereisten rondom klimaattransitieplannen met de CSRD-vereisten.
EU-Taxonomie
- Introduceren van vrijwillige Taxonomie-rapportage voor bedrijven binnen de toekomstige CSRD-reikwijdte (meer dan 1.000 medewerkers) met een omzet tot €450 miljoen, waardoor minder bedrijven verplicht worden te rapporteren.
CBAM
- Vrijstellen van kleine importeurs CBAM-verplichtingen door het invoeren van een cumulatieve drempel van 50 ton per jaar. De criteria waren eerst enkel een zending met een waarde van meer dan 150 euro. Hierdoor zou ongeveer 90% van de importeurs, voornamelijk MKB, vrijgesteld worden van de CBAM-verplichtingen.
- Vereenvoudiging van de autorisatie-regels van CBAM-aangevers, de berekening van ingebedde emissies en de rapportagevereisten.