Uw bedrijf moet invulling geven aan verschillende onderdelen van het explosieveiligheidsbeleid. Dit om te voldoen aan he...
11-01-2021
Op de werkvloer bij klanten, daar vind je Richard Garcia regelmatig: “Ik werk als adviseur Arbeidshygiëne en ga, naast mijn werk op kantoor, af en toe de werkvloer op om bijvoorbeeld de blootstelling aan gevaarlijke stoffen in kaart te brengen en vervolgens de klant te helpen bij het nemen van de nodige beheersmaatregelen. De klanten van KWA zitten overal: in de foodsector, verpakkingsindustrie, textielindustrie, chemie, afvalverwerking, heel divers. Medewerkers moeten er veilig en gezond kunnen werken en daar ondersteunen wij bij.”
“De variatie in het werk, de diversiteit aan klanten, de vraagstukken die wij krijgen,” noemt Richard als motivatie voor het werken bij KWA. “Het fijne vind ik dat er geen accountmanagers zitten tussen de klant en de adviseur. Je begeleidt en ondersteunt de klant van het begin tot het eind, dat maakt het zo boeiend.”
Daarnaast is zelf je werkweek indelen, zelf je prioriteiten stellen, de vrijheid die je krijgt bij KWA, ook belangrijk. "Natuurlijk overleg ik ook veel met collega’s, hoe je zaken kunt aanpakken, hoe ik klanten verder kan helpen. Je werkt zelfstandig maar je staat er niet alleen voor. De variatie in het werk is geweldig, ik kom overal, ervaar de industrie in Nederland van binnenuit.”
Hoe ziet een typisch bedrijfsbezoek eruit? “De dag begint met een kort gesprek over de werkzaamheden met de directeur, KAM-coördinator of manager of preventiemedewerker. Het gaat er informeel aan toe. Daarna gaan we de werkvloer op, ik praat met operators, wat doen ze precies en hoe dan. Dus ja, je vindt het leuk om die contacten te leggen, een sociale inslag hebben. Ook nodig bij het contact met medewerkers, ik leg uit waarom we metingen bij hen persoonlijk doen en hoe belangrijk het voor hen is, ik neem ze helemaal mee in het onderzoek.”
“Na een aantal weken krijg ik de uitslag van de meetapparatuur van het lab en schrijf ik een rapport met de bevindingen en aanbevelingen. Dat doe ik niet alleen, ik overleg met collega’s en zij lezen kritisch mee. Vervolgens plan ik een terugkoppeling met de klant in om onze bevindingen te bespreken”, beschrijft Richard.
“En daarnaast zit ik op interim-basis om de week bij een bedrijf als Arbo-deskundige. Ik voer daar bijvoorbeeld een Risico-Inventarisatie en Evaluatie uit, observeer en adviseer medewerkers en help vragen te beantwoorden. Juist die afwisseling in werkzaamheden maakt het werken bij KWA zo leuk.”